Zpět na hlavní stránku.   Fotografie od Karla - zde  , od Petra D. - zde

a
TOSKÁNSKO NA KOLECH - HAKAKOLA 18.ročník

24.5.-31.5.2008

FOTOGAlERIE v deníku jsou od Koubase...
 -klikni na obr.

aKdyž je někomu 18, stává se oficiálně dospělým a může si leccos dovolit. Vstupuje do třetí fáze života ( těch fází je min. osm). No a HAKAKOLA slavila osmnáctiny, slušný věk.

Rozhodli jsme si povyrazit a spojit kola, nádhernou přírodu, historii, tradici, kvalitní víno, umění. Ano, správně. Naším cílem bylo Toskánsko, přímo oblast Chianti. No a taky jsme po zkušenostech z Tour chtěli porovnat Giro a zase se na chvilku ponořit do víru proficyklistiky.

Po důkladných přípravách a díky Jirkovi Bobkovi a Karlovi Havlíkovi jsme měli výpravu do Toskánska zajištěnu a tak jsme se těšili na pátek 23.05.
Protože Škoda jede nejen Tour, ale i Giro ( a nejen to ), boleslavská větev se rozhodla na cestě do Chianti navštívit dvě horské etapy Gira. http://www.steephill.tv/giro-d-italia/

Sobota 24.05. Giro jede 14. etapu – Verona – Alpe di Pampaego Val di Fiemme

aPo 13. etapě je pořadí: Visconti, Bosisio ( 5:50 ), Contador ( 6:59 ) … více na http://www.gazzetta.it/Speciali/Giroditalia/2008/classifiche/it/classifica.shtml?t=13&c=CLGEN
Ubytovali jsme se kousek od Predazza a vyrazili na etapu. Projeli Cavalese a oklikou to vzali do cíle sobotní etapy. Uf to byl kopec! Cestou nás povzbuzoval náš známý „Diablo“, taky kluci z České Lípy ( čepovali Budvar a Becherovku ).
Utábořili jsme se 300 m před cílem a čekali, mrzli a modlili se aby nepršelo. Diváků plno, pár reklamních vozů. Helikoptéry a už jede. Emanuele Sella (Ita) CSF Group Navigare. Bettini dojel pátý, Ricco osmý, Simoni devátý, Di Luca třináctý, Contador patnáctý. Hoši se nahoře oblékli, na nic nečekali a hurá dolů. Faktem je, že stý závodník měl ztrátu 30 min. a tak se vpravo jezdilo nahoru a vlevo dolů ( z pohledu se shora - prostě míjelo se vlevo ). A nejen závodníci. Tak jsme se přidali ( abychom nezmrzli ) a hurá pelotonu naproti. Ohleduplně jsme zastavili u okraje, a jeli dál. Poslední závodníky fanouškové tlačili, předávali si je jako štafetu. Legrace. Celkově po 14. etapách oblékl růžové triko Gabriele Bosisio (Ita) LPR Brakes, druhý Contador ( 0,05 ), Ricco čtvrtý, Du Luca pátý.
PROFIL TRATI

Neděle 25.05. Giro jede 15. etapu – Dolomiti Stars – Arabba – Passo Fedaia

Ráno se přesouváme autem přes Passo Pordoi ( fotíme se u pomníku F. Coppi ) a sjíždíme do Arabby. Tady to už žije, růžová výzdoba, tým Škoda, vesnice. Po desáté hodině dostáváme VIP vstup a jdeme do vesnice. Setkáváme se s týmem 53x11 ( L. Matějka a Markéta Navrátilová ), děláme foto. Pak se začnou trousit závodníci na podpis startovní listiny. Na rozdíl od TdF to skoro všichni otáčejí do vesnice, jdou mezi své fanoušky. Více slov asi není třeba, fotky hovoří za své. Prostě poplácali jsem si „top 10“ ( Bettini, Di Luca, Ricco, Bosisio, Simoni, Sella, atd atd – no a nakonec i Contador ).
Po dvanácté závodníci vyrazili. Měli před sebou klikatou dolomitskou etapu, m.j. Passo Pordoi, Pellegrino, Giau, Falzarego, a Fedaia. ( všechno jsme to jeli a víme své )
My jsme měli před sebou přesun do Toskánska a hlasováním se rozhodlo, že se na závodníky už nepojedeme podívat ( ze San Cassiana jsme to chtěli vzít na kolech přes Passo Valparola na Falzarego ) a po pohodlné cestě jsme dorazili navečer do našeho Toskánského domova – do Agroturistico statku nedaleko Gaiole do La Massa.

Toscana – Chianti

Co o Toskánsku psát? Je tam skoro všechno nejlepší. Architektura, umělecké sbírky, nádherná krajina ponořená do mírně růžových tónů, nejlepší čerstvé italské produkty, nejznámější vína. A před 600 lety se tady odsud začala šířit renesance! Donatello, Michelangelo, Leonardo da Vinci, Dante, Petrarca, Boccaccio. No a myslíte že cyklistický mistr světa může být odjinud? Jo, cvrček toskánský, Paolo Bettini je z Toskánska, z La California.
Ale dost už poučování. To se musí zažít. Tak jako Tour a Giro. Kdo tam nebyl, neuvěří …..
( stejně ale doporučuju si o Toskánsku přečíst více, od průvodců počínaje, po Hořkosladký příběh – Tisíc dnů v Toskánsku - Marlen de Blasi, možná přídavkem – fejetonem M. Fridricha http://vikend.ihned.cz/1-10054240-15563320-v00000_d-6a konče )

Pondělí 26.05. – Hakakola vyráží na okruh Gaiole, Radda, Gaiole,
( podrobný popis trasy, stoupání, klesáná, tep, frekvence atd. přiložen )

Toskánsko má samá překvapení. Že ale bude mít takové kopce, že až skoro polovina hakakoláků půjde do kopce pěšky, tak to čekal málokdo. Je ale krásné počasí a tak kopec nekopec, zatáčka nezatáčka, jedeme. V jednom Ristoranto-Baru vypíjíme včechna piva, někdo pije Chianti Classico ( já ). No a pak už volně na Raddu, Meleto do Gaiole, a domů na Agroturistico.
Najeli jsme něco okolo 80 km, ale ty kopce …. . Večer bazének, papání, sdělování si zážitků. Jo a nákup v Cavriglii ( sůl a cibule ).

Úterý 27.05. - Gaiole – Siena – Pianella– Castello di Brólio – Gaiole – La Massa
Opět krásné počasí. Jedeme v pelotonu, zdá se mi že pořád s kopce. Utíká to a za chvíli jsme v Sieně. Náměstí si necháváme na večer a tak popojíždíme, pobloudíme si. Fotíme ( když nemůžu jet, fotím ) a celkem v pohodě se vracíme do La Massa. Opět něco přes 80 km.
Večer si trasu dáváme znovu – teď ale autem ( zdá se mi delší a náročnější ). Prohlížíme si Sienu.
Siena, 55 tis. obyvatel, obklopená vinicemi a olivovými háji. Má středověký gotický vzhled. Má 700 let starou univerzitu, a jednu z nejproslulejších hudebních škol. Je zde také nejstarší banka na světě – Monte dei Paschi di Siena.
Kam jinam než na náměstí Il Campo. Tak tady se jezdí ono proslulé Palio. Po prohlídce nedalekého Dumo Nuovo a Dumo Santa Maria si sedáme do jedné z mnoha kavárniček na Il Campo, popíjíme Chianti Classico ( barbaři Coca Colu ) a myslíme na různé věci, blízké, budoucnost i historii. A že ta tudy procházela…
Večer končí, vzhůru autem do La Massa.

Středa 28.05. - Radda – Campana -Greve – Impruneta - Castellina – Radda – Gaiole
Sluníčko svítí, víno roste, olivovníky plodí. Nádhera. Dnes navštěvujeme kromě Raddy – jednoho z nejpůvabnějších míst v kraji Chianti, i Greve. Stojíme na krásném náměstí v podloubí před obchodem Vecchia Macelleria Falorni. Krámek je jedna báseň. Všude visí il prosciutto ( šunka ), víno, česnek, sýry, vůně, labužnictví.
Ale pánové, víte že v Greve se narodila Mona Lisa? To jsou zážitky….
Jedeme dál, projíždíme obcí Castellina.
Tak ještě pár vědomostí. Roku 1444 se obce Radda, Gaiole a Castellina spojily v „Legu del Chianti“, která stanovila pevná pravidla pro kvalitu vína vyráběného v tomto kraji. A roku 1874 stanovil baron Bettino Ricasoni poměr směsi pro „Gallo Nero“ – Černého kohouta. Odtud černý kohout na hrdle láhve – známka nejvyšší kvality. Tak tohle si dám líbit
( najeli jsme 105 km, paráda )
Večer zajíždíme na večeři do Villa Mirinda. Ochutnali jsme kombinaci pravých italských jídel. Vynikající víno ( zase Chianti classico ), pobavili jsme se.
Jo, každá legrace něco stojí

Čtvrtek 29.05. – Jedeme Gaiole, Poggibonsi, Volterra, San Gimignano, La Massa
Krásná trasa, nádherný výlet. Co nejblíže z Volteře se přibližujeme autem, dále máme v plánu kolo. Jenže začne pršet a tak z kola není nic. Autem zajíždíme silnicí plné zatáček do bývalého etruského města do Voltery, města alabastru.
To, co tady udělal déšť zajímavým ( původní tufový kraj změnil v cizokrajnou a fascinující měsíční krajinu ), to nám podobný déšť nyní nechce ukázat.
Pokračujeme do San Ginignana. Přestává pršet a tak jdeme do Manhattanu Toskánska, městečka „vybaveného“ až 54 m vysokými středověkými rodovými věžemi. Představujeme si, že jsme v roce 1237, stojíme před travertinovou kašnou na náměstí, okolo 72 opevněných obytných věží. Zase ta nádherná historie. Jen tak se procházíme postraními uličkami, obdivujeme výhledy do okolí. Je tady krásně …, to ví i Unesco.
Cestou se zastavujeme v Caslellině, kupijeme dárkové Chianti classico reserva 2003.
V La Massa hodnotíme výlet.

Pátek 30.05. – Prší, balíme čeká nás Florencie, cesta a MB
Co naděláš. V dešti se na kole k plné spokojenosti jezdit nedá. Balíme a ač neradi, opouštíme Agroturistico La Massa. Náš deštivý cíl: Florencie.
Florencie má 380 tis. obyvatel a rozkládá se na březích řeky Arno. Žádné jiné město nedalo světu tolik významných umělců, nikde jinde na světě nenajdete tolik skvostných uměleckých děl, nádherných paláců, kostelů, klášterů, muzeí. Prostě Florencie!
Parkujeme na Piazzale Michelangelo, za chvilku už ale přecházíme Ponte Vecchio a stojíme u Baptistéria San Giovanni a dómu Santa Maria del Fiore. To nelze popsat.
Procházím uličkami a stojím před Santa Croce. Zde leží Michelangelo, Galileo a další. A teď tady stojím já. Ale to mě už čeká Santa Maria Novella, jeden z nejkrásnějších florentských kostelů, a další a další. Vracím se k dómu Santa Maria del Fjord. Stoupám po 414 schodech na vrchol gotické kampanily. Tak tohle navrhoval Giotto, odsud vidím všechnu tu krásu, historii a umění, ale i současný život. Odtud vidím i ostatní hakakoláky – zdravím a kynu vám – a děkuji, že spolu takhle jezdíme!!! A taky posílám sms-ku domů, že se těším, doma je doma …
Pak rychle na Pizza della Signoria. Zdravím Davida, obdivuji Palazzo Vecchio.
Okolo galerie Uffizie ( nejvýznamnější umělecké sbírky na světě – bohužel až příště  ), přes most zlatníků Ponte Vecchio opět do normálního světa. Do auta.
Takže zpátky na zem, zpátky domů. Míjíme: Prato, Bologna, Modena, Mantova, Verona, Trento, Bolzano, Brixen, Brenner. Innsbruck, Ga-Pa, Munchen, Regensburg, Plzeň, Praha.
V 6 hodin v sobotu 31.05. stojíme šťastni, zdrávi a spokojeni v MB.
Liberecká partička je na tom podobně.

Závěr
Co na závěr? Komentář od ostatních přijde. Haka napíše i seznam účastníků.
Tak co na ten závěr?
Toscana si! Toscana pompa!! Bella Toscana!!!

......

Toskánsko – 2008  z pohledu HaKa

Před odjezdem na největší akci Hakakoly v r. 2008 do Toskánska měl určitě každý nějakou představu, co ho očekává. Každý sám v sobě  při pobytu v nitru duše přebírá, do jaké míry se jeho představy splnily, či zda očekával zcela něco odlišného.
Sám za sebe mohu říci, že se vše splnilo a   podobné pocity snad měli i ostatní účastníci zájezdu.
Každý  určitě viděl nějaké obrazy impresionistů, které v pestrých a bohatých barvách přibližují malebně kopcovitou krajinu, s bujně zelenými  vinicemi a olivovými háji. Kamenná selská sídla, vesměs ze žluté opuky,  s červenými střechami, obklopenými štíhlými vysokými cypřiši.
Ano, takto známe Toskánsko z obrazů starých mistrů a dobových fotografií.
Skutečnost je naprosto stejná. Nebýt kvalitních asfaltových silnic, bazénů, vybudovaných u  venkovských sídel pro potřeby turistů, návštěvník by si řekl, že se tu zastavil čas.
To však musí každý zažít sám ! Každý má na světě nějaký oblíbený kout, kam se rád vrací. Nedivím se  L. Lomovi, který nám o této krajině vyprávěl, že tento kout světa si tak oblíbil. Jak to bude s námi ?  Myslím, že se sem určitě někdy ještě vrátíme.
Toskánsko má i svou historii cyklistickou. Každoročně se  v okolí města Sienna pořádá závod Eroica na historických kolech. Závod se jede po starých perkových cestách, kterým jsme se s našimi silničními speciály vyhýbali. Ale pozor, kdo se vypraví do Toskánska s horským kolem a vydá se po těchto starých silničkách, pronikne určitě ještě hlouběji „do duše“ této krajiny.
Cyklistika v Toskánsku je krásná. Kvalitní silnice, ohleduplní řidiči, nádherné terény. Určitě všude narazíte na kopečky. Pokud se budete pohybovat po „významnějších“ silnicích, budou stoupání sice dlouhá, ale profilem zvládnutelná. Stále vzpomínáme na stoupání z Gaiole směrem na Gavriglii. Ač byl tento kopec 6 km dlouhý, vraceli jsme se tudy z etapy, vždy jsme všichni v sobě našli  chuť vyjet kopec co nejrychleji a trochu si zazávodit. Taková byla všechna stoupání. Ale pozor ! Jakmile se pustíte po vedlejší silničce, pak počítejte s nějakým překvapením v podobě strmého výšvihu. Nás toto potkalo na trase San Giovanni – Greve, kde jsme překonávali stoupání 14 – 16 % na délce asi 4 km ! A tam už je klasický převod 39 – 23 žalostně málo !
A jedna rada na závěr: v městečku Radda známá stylová restaurace, stojí za to se tam podívat ! Ta rada ? Než začnete popíjet známé Chianti Clasicco s černým kohoutem, podívejte se na cenovku ! To víno ale nemá chybu !